Hjem

Til målinger av solforhold på utesteder

Grønt sykkel-Oslo:

Lørdagstreff med pedaler og pils

Automatisk generert beskrivelse

Tenk deg å møte noen kamerater tidlig på lørdags ettermiddag og sykle halvannen times tid hovedsakelig på sykkesti og/eller i grøntområder ikke langt fra Oslo sentrum og ende på en uteservering ved et passende vannhull. Da skal jeg love deg at halvliteren smaker!

Den samme gleden kan selvsagt sporty damer ha!

Vi er noen karer som har drevet med pedaler og pils siden høsten 2021. Nedenfor er turene vi har tatt så langt.

Ta også en titt på sangen ‘Ruth 66’: https://www.eriknord.no/pedalsang1.htm

Det kommer fyldigere informasjon etter hvert.

Turene er listet nedenfor fra vest til øst, og beskrivelsene kommer deretter i samme rekkefølge. Det forutsettes bruk av t-bane til enkelte av startstedene. Sykkel går gratis utenfor rushtider.

1 Kolsås – elvelangs til Sandvika – sjølangs til Skøyen.

2 Bekkestua – Øverland – Grini – Røa – Smestadkrysset.

3 HovseterSørkedalen skole – Bogstad går.

4 Frognerparken – Sognsvann rundt – Kringsjå.

5 Majorstua – Rikshospitalet – opp gjennom skogen – Risbekkveien - Slemdal – Midtstubekken – Holmendammen – Smedstadkrysset.

6 Sognsvann stasjon – turvei til Grindajordet – Stilla – Kjelsåsveien – Fremmings vei – Bjerke travbane – vannhull i Bjerkedalen park – Økern – Hasle.

7 Majorstua – Rikshospitalet  - grønt ‘langs’ Ring 3 –  Tåsen – Akerselva - Lillo gård.

8 TåsenSognsvannGrindajordet – Stilla – Kjelsås – Bellas bistro.

9 Frognerkilen – Snarøya rundt – Sjøflyhavna kro – Skøyen.

10 Nationalteatret – Bygdøy rundt – Kongens marina.

11 Sagene kirke - Maridalsvannet rundt – Sagene lunsjbar.

12 Akerselva, nedre del: Operaen – Grønland – sykkelvei langs østbredden opp til Bentsebrua – retur Bentsebrugata – Sandakerveien – Birkelunden – Sofienbergparken – Botanisk hage – Tøyen.

13 Grønn østkant: Carl Berner – Tøyenparken – Kampen – Svartdalen – Etterstad – Hovin – Hasle.

14 Oslo S – Ekeberg – Ulvøya / Malmøya

15 Linderud - LillomarkaGrefsenveien (Bellas bistro).

17 Stovner t-banestasjon – ut Groruddalen på østsida – Vålerenga vertshus.

På kartene i det følgende er start markert med firkant og slutt med V for ‘vannhull’. På enkelte kart hvor linjer for flere ruter forekommer, er den aktuelle ruten skyggelagt med rødt.

1 Kolsås stasjon – elvelangs til Sandvika – sjølangs til Skøyen. Start ved firkanten til venstre på kartet.

Et bilde som inneholder kart, atlas, tekst

2 Bekkestua – golfgrønt - Smestad:

T-banen til Bekkestua, opp til Øverland gård, kjerrevei på baksiden av nedre tun nordover til tursti forbi golfbaner, ut på Griniveien, ned i dompa ved Lysakerelva og opp til Røa, videre rett fram til Bakkekroa i Smedstadkrysset.

Automatisk generert beskrivelse

3 Sørkedalen: Oppmøte Røa T-banestasjon (sykkel går gratis på banen) – Sørkedalsvannet forbi Bogstadvannet – til høyre i Zinoberveien og inn til Sørkedalen skole – Sørkedalsveien tilbake til Café Grevinnen på Bogstad gård.

4 Sognsvann rundt: Oppmøte i Frognerparken – opp til Frøn – Slemdalsveien – sti langs vestsiden av Sognsvannsbanen – Anne Maries vei – Gaustadalléen – gjennom Gaustad sykehus – Sognsvannsveien – Sognsvann rundt med urviseren – stopp på Union pub i studentbyen på Kringsjå (byens billigste pils (?), men midlertidig ute av drift (12. april 2024)).

5 Majorstua - Rikshospitalet – Slemdal - Midtstubekken – Holmendammen – Smedstadkrysset med Bakkekroa: Start i Slemdalsveien ved Chateau Neuf (firkanten til høyre i kartet nedenfor) . Opp langs Friggfeltet mm til Blindern stasjon, over banen og opp langs jordene til Rikshospitalet, opp gjennom skogen, til venstre inn Risbekkveien, opp og til venstre ned til Gråkammen stasjon, ned over Hemingbanen, krysse Slemdalsveien/Risalléen, opp Dagaliveien, til venstre i Dagalistien, ned flott grøntparti langs Midtstubekken til Holmendammen, landing på uteserveringen på gjenåpnede Bakkekroa i Smestadkrysset.

Automatisk generert beskrivelse

6 Sognsvann stasjon – turvei til Grindajordet – Stilla – Kjelsåsveien – Fremmings vei – Bjerke travbane – vakkert vannhull i Bjerkedalen park – Økern – Hasle. Kart kommer.

Eventuelt sykle forbi Bjerkedalen park og videre utover på sykkelvei til Lørenskog stasjon.

7 Majorstua – Lillo gård ‘langs’ Ring 3:

Start brua i Frognerparken, nordover og inn til Frøn stasjon, krysse banen, opp Slemdalsveien, etter 200 meter sti til høyre inn i skogholt ved Sognsvannsbekken, opp Gaustadjordene, over Ring 3, til høyre oppe ved Rikshospitalet, til venstre i første rundkjøring, til høyre etter 200 meter inn gjennom Gaustad sykehus, rett fram og ut på sti til Sognsveien,

200 meter oppover til venstre og så til høyre i Bregneveien, langt nede i den til venstre opp til Nordbergveien, ned denne og til venstre ved Østhorn stasjon, under banen og til høyre på sti gjennom grøntområde, over gangbro bortenfor Tåsen stasjon, til venstre nederst i bakken ved kiosken før Tåsenveien på sti inn mot skogholt, gjennom dette og ut ved Bakkehaugen kirke, til Bjølsenfeltet, opp feltet til Maridalsveien, over denne ved rundkjøringen og ned gjennom boligfeltet Badebakken til Akerselva, krysse denne og ta til høyre, gangvei bratt opp til venstre til Lillo gård og uteserveringen på sørsida.

8 Tverrforbindelsen Sognsvann-Maridalsvannet: Oppmøte foran Tåsensenteret – Nordbergveien – John Brandts vei – forbi Lyn-banene – Sognsvann – ny turvei mot øst til Grindajordet – ned til Brekke – krysse Maridalsveien – over til Stilla – lang elva opp til Maridalsvannet – Midtoddveien tilbake – stopp på Bella Bistro i Grefsenveien.

9 Snarøya rundt: Oppmøte innerst i Frognerkilen – sykkelvei (‘tour de finance’) utover til Lysaker – Snarøya rundt – stopp på Sjøflyhavna kro – tilbake til Lysaker – sykkelsti langs sjøen til Vækerøe – retur til vannhull på Skøyen. (Fiskestang kan evt medtas.)

10 Bygdøy rundt: Se kartet nedenfor. Oppmøte ved Nationaltheatret – Drammensveien – Bygdøy allé - Bygdøy rundt – Sjølyst tilbake til Kongens marina (hvis ikke tidligere stopp på Rodeløkka café). (Fiskestang kan evt medtas.)

Et bilde som inneholder kart, tekst, atlas, Verden

Automatisk generert beskrivelse

11 Sagene kirke - Maridalsvannet rundt – Sagene lunsjbar. Kart kommer.

12 Akerselva, nedre del: Oppmøte ved Operaen – Grønland – sykkelvei langs østbredden opp til Bentsebrua – retur Bentsebrugata – Sandakerveien – Birkelunden – Sofienbergparken – Botanisk hage – vannhull på Tøyen. Kart kommer.

13 Grønn østkant: Se kartet nedenfor. Oppmøte på Carl Berners plass – Ola Narr – Tøyenparken – Kampen park – Vålerenga kirke - Svartdalsparken – Etterstadparken – Valle Hovin – Vannhull på Hasle Linje Gastropub (merket ‘V’ øverst på kartet). (De tre nederste V’ene er vannhull for andre ruter.)

Et bilde som inneholder kart, atlas, tekst

Automatisk generert beskrivelse

14 Ekeberg og Ulvøya: Oppmøte ved Oslo S – Middelalderparken – Kongeveien (Ekebergskråningen) - Solveien – ned Nordstrandveien – Mosseveien tilbake (sykkeltrasé) – avstikker ut på Ulvøya – Mosseveien (sykkeltrasé) tilbake til ‘Lompa’ (e.l.) på Grønland. (Fiskestang kan evt medtas.)

Kortere variant: Samme begynnelse - ned Bekkelagsveien fra Solveien – Ormøya/Malmøya – retur til vannhull på Grønland.

Automatisk generert beskrivelse

15 Linderud - LillomarkaGrefsenveien (Bellas bistro).

Et bilde som inneholder kart, tekst, atlas, kunst

16 Mortensrud t-banestasjon – Skullerud – Østensjøvannet – Vålerenga med Galgeberg Corner.  Se rute i rød skygge i kartet nedenfor.

Automatisk generert beskrivelse

17 Vestli t-banestasjon – ut Groruddalen i grønt på østsida   skjermet inn til Vålerenga vertshus (kart kommer).