Til åpningssiden: https://www.eriknord.no Samtaleevne og veier til enda hyggeligere samtaler Noen mennesker er gode og/eller interessante å
snakke med. Andre blir man av ulike grunner frustrert av. Når vi samtaler med noen, setter vi pris på at den
andre på eget initiativ forteller om ting,
ikke snakker for lenge, spør om hvordan du har det og hva du driver
med, lytter interessert til historier du forteller og ting du ellers har å
si, er aktiv med korte innsmett (f.eks. spørsmål til oppklaring eller munter
replikk) og tillater slike innsmett selv, men avstår fra avbrytelser, blir
stående litt i det du forteller eller sier og følger opp med spørsmål som gir
deg anledning til å komme flere detaljer eller utdype en mening, prøver å
forstå hvis du beskriver følelser du har, viser omsorg og sympati hvis du
uttrykker at noe er vanskelig for deg, ikke er belærende, og - når du står
overfor valg av ulike slag - ikke gir eventuelle råd ut fra egne preferanser,
men ut fra hva som synes å være viktige hensyn og mål for deg. Nedenfor er 10
vanlige måter å trå feil på i samtaler – plukket ut av meg ut fra hva jeg
selv av og til reagerer på. Hvis du er interessert i å vite hvor god
samtaleevne du har, kan du selv – eventuelt sammen med partneren din eller en
annen som kjenner deg godt og du har tillit til – som en start skåre deg selv
på hvert av punktene. Gi deg selv poeng på en skala fra 0 til 3, der 0 står
for at du har din sti ren og 3 poeng står for at du svært ofte trår feil. 1
og 2 står da for henholdsvis ‘av og til’ og ‘ofte’. 1 Når den andre
viser interesse for hvordan du har det eller noe du holder på med, svarer du
med et foredrag (‘langversjonen’) i stedet for å begynne med en kortversjon
og la spørreren eventuelt følge opp med kommentarer og/eller flere spørsmål. 2 Når du snakker
og noen prøver på et kort innsmett, stanser du ikke opp et øyeblikk, men
fortsetter å snakke som om den andre ikke har åpnet munnen. 3 Når det korte
innsmettet er en munter bemerkning, har du ikke tid til å le og eventuelt
kort replisere like muntert, men fortsetter, til nød med et høflig smil. 4 Når noen
forteller om en opplevelse, svarer du ikke med spørsmål og invitt til
utdyping. 5 Når noen
forteller om en opplevelse de har hatt, gir du ikke tid til fordøyelse av det
som er blitt sagt, men begynner straks på egen liknende historie. 6 Når noen tar
opp og eventuelt gir uttrykk for en mening om et spørsmål, skifter du til et
annet spørsmål som du synes er mer interessant og snakker om det i stedet. 7 Når noen skal
foreta seg noe og det er ulike handlingsalternativer, sier du hva vedkommende
burde gjøre i stedet for å si hva du selv ville ha gjort hvis du selv – med
dine verdier og preferanser - var i den andres situasjon. 8 Når noen har
det vondt etter å ha gjort en dumhet, svarer du umiddelbart med belæring
(oppdragelse) om hva vedkommende burde ha gjort eller ikke burde ha gjort i
stedet for først å vise forståelse, sympati og omsorg og først deretter
eventuelt komme med gode råd. 9 Når du selv
har hatt en god opplevelse med et eller annet, f.eks. en bok, en film eller
en reise, forteller du andre at dette burde de få med seg (‘den bør du lese’,
‘den bør du se’, ‘dit bør du dra’), i stedet for bare å fortelle om gleden du
selv opplevde og eventuelt, hvis du faktisk mener det ut fra ditt
kjennskap til den andre, si at ‘dette tror jeg du ville like’. 10 Når du selv
har fått nok av et tema, avslutter du med et ‘nok om det’ eller ‘nei, nå
snakker vi om noe annet’, i stedet for å lene deg tilbake med et ‘ja,ja’ eller liknende og en
pause, som ikke avskjærer den andre. Sumskåre: 0-5: Eksemplarisk! Du må ha mange venner! 6-10: Bra, men kan bli bedre. 11-15: Ikke verst, men du har endel å jobbe med. 16-20: Ikke bra. Ta deg sammen. 21-25: Har du lagt merk til at folk ofte blir sure
på deg? 26-30: Har du
lagt merke til at folk helt unngår deg? |