Steder og stier

Smakebiter

Appelsintur i Órgiva, Alpujarra-dalen

Følg veien ut av byen nedover fra kirken. Etter 450 meter ligger cafe Mira Sierra på høyre hånd. Ta veien ned til venstre. Når den etter kort tid blir grus, fortsett 250 meter, ta til høyre rett ved veidele ved betongmast og grønt nettinggjerde. Fortsett når veien blir sti, følg 20-30 meter når den svinger 90 grader til venstre, kryss så over åkeren og kom ned på en innkjørsel. Gå ut til høyre. Propp i deg appelsiner underveis!

Puerto Lapize, sør for Madrid

I hjertet av Don Quijotes rike. Fint rastested hvis man er på vei fra Madrid til sydkysten eller omvendt. 130 km fra Madrid (halvannen time fra flyplassen). Veien inn til byen munner ut i en hovedgate. Til venstre 100 meter bortenfor på høyre side er det matbutikk. Kjør så hovedgaten tilbake og ta andre til venstre etter innfartsveien. Følg helt opp til man ikke kommer lenger. Gå på skrå opp til venstre, så støter man på en sti som fører til en åstopp med vindmølle. Flott utsikt til fjell og dal bakenfor på syd-vestsiden. Her omkring er det flott å slappe av i sola.

Elveidyll nord-vest for Sevilla

Landskapet rundt og syd-øst for Aracena er åpent, grønt og vakkert. Etter 45 km fra Aracena, retning Sevilla, tar en vei av til høyre over en flott steinbro. I krysset står det skilt med Aracena 45, Sevilla 44. Nøyaktig 1500 meter etter krysset, videre på hovedveien mot Sevilla, i en motbakke, ved ‘farlig kurve’-skilt, går det en liten, til dels dårlig grusvei ned til høyre. Følg denne. Etter 300 meter, i enden av en flat strekning, gå ned til elven og beundre stryk og kulper. Følg veien helt til den stanser noen hundre meter lenger fram. Et fabelaktig sted for picnic, camping og turgåing.

Natursti i Barcelona (bakveien til Parc Güell)

Barcelona er arkitektur og kunst og yrende sydlandsk bykultur. Flere og flere vet at Barcelona etter OL i 1992 også har en meget fin badestrand med tilhørende restauranter bare et kvarter å gå fra hovedgata La Rambla. Men hvor mange vet at byen byr på natursti, like ovenfor katedralen Sagrada Familia, i området rundt Parc Güell, med formidabel utsikt over hele byen, sjøen, fjellene vestover og langt oppover Costa Brava?

Jeg var ute og gikk i hovedsakelig grønt terreng, med by på alle kanter, i flere timer en dag. Underveis kom jeg forbi et praktfullt offentlig utendørs svømmebasseng under vakre palmer og stupbratte klipper. Om du følger anvisningene nedenfor kan du få oppleve de samme gledene.

Utstyr deg med et bykart for sikkerhets skyld, så du kan finne tilbake til ruta hvis du skulle gå feil noe sted. Du skal gå fra Parc del Guinardó vestover via Parc del Carmel til Parc de la Crueta del Coll (hvor svømmebassenget ligger) og så sydover ned til Parc Güell. Ta med badetøy (hvis det er sommer) og drikke, og et par bortennisracketer og ball skader heller ikke.

Ta metroen til Guinardó (litt nord for La Sagrada Familia). Gå oppover gaten til høyre for skolen og idrettsplassen ovenfor metrostasjonen. Følg alle trappene helt til topps og oppdag at det som kartet forteller deg er en park, i virkeligheten er en ås med furuskog.

Følg turveien rundt på høyre siden, ta så etterhvert oppover til venstre fra baksiden slik at du kommer over toppen. Gå vestover, ut av skogen og inn på en asfaltert gate mellom to husrekker. Du blir sikkert mottatt av bjeffing, men helt ufarlig sådan. Fortsett til høyre for det siste huset og videre mellom ruinene til du kommer helt ut på pynten hvor vanntårnet står. Herfra ser du det meste, inklusive de neste grøntområdene du skal til.

Gå ned skråningen nøyaktig i retning av neste grønne høyde. Etter 60-70 meter støter du på en bred, grusbelagt sti. 20-30 meter til høyre på denne stien, 50 meter før noen skur hvor det vel bor folk, går det ned en trapp til venstre. Følg denne, og plukk bjørnebær på høyre hånd hvis det er august.

Følg stien ned til gaten på høyre hånd, ta til venstre i denne, gå ned trappen i enden, ta til høyre, så til venstre igjen i neste trapp og til venstre i gaten du kommer ned på. Følg denne et par hundre meter til du kommer rundt en sving mot venstre og gå så inn i parken på den andre siden av gaten (Parc del Carmel).

Det er en lekeplass straks på høyre hånd (litt over turveien). Ta opp til høyre etter lekeplassen, følg turveien litt tilbake langs siden av åsen til du støter på en mur som går oppover til venstre. Følg stien langs muren opp til toppen, hvor det er 360 graders utsikt.

Følg stien nedover åskammen til høyre, ta til venstre nede på grusveien, så til høyre i første gate, ned bakken og til venstre i første gate, retning neste høyde.

Denne gaten munner ut i Passeig de Mare de Dieu del Coll. Følg 30 meter til venstre, ta så blindveien på skrå opp til høyre. Den svinger til høyre og til venstre. Følg stien i enden av gaten ned til boccia-banene og lekeplassen og svømmebassenget.

Det er åpent fra 17. juni til 31. august, kl. 10-16, for 400 pesetas, lørdag og søndag til klokka 20 for 450 pesetas. Lekeplassen har bordtennisbord. Det er en hyggelig café under trærne.

Sett siden kursen mot eggen ovenfor. Følg turveien tilbake oppover forbi bocciabanene, ta til høyre rett etterpå og kom opp til et platå med picnicbord og kanskje en geiteflokk. Ta stien opp til høyre litt før enden av picnicplassen og gå bratt opp til gjerdet oppe på eggen. Ta en avstikker helt opp til toppen (gå på oversiden av gjerdet!!). Følg siden gjerdet rundt hele eggen mot syd-vest.

Stien (og gjerdet) ender nede på en større sti, som deler seg mot høyre. Ta umiddelbart den minste, som går nedover. Ta til venstre nede i gaten, kryss første gate og fortsett bakken rett fram helt til bunns. Ta på skrå opp til høyre i Carrer de Pau Ferran. Etter ca. 100 meter, ta trapper ned til høyre og gå inn i furuskogen, som utgjør baksiden av Parc Güell. Følg litt rundt på høyre side, så kommer du snart til brede stier og turveier som tar deg sør-østover over toppen til skulpturdelen av parken.

Hvis du fortsatt har krefter igjen, kan du unne deg å gå sør-østover noen kvartaler til du kommer til Passeig Sant Joan. Det er en flott, rolig boulevard med bredt midtfortau - veldig hyggelig å rusle nedover, helt til triumfbuen og vakre Parc de la Ciutadella. Nå er stranden faktisk like ved, men Zoo sperrer, og du må i så fall gå ut av parken i dens nordlige hjørne og følge Calle Wellington. Nyt i så fall også den enorme fisken foran Hotel Arts (det sydligste av de to tårnene nede ved stranda og den olympiske havna).