Uteliv for alle v/ Erik Nord

Til åpningssiden

Mer om røykeloven

 

Forholdet til skjenkebevilling

Forholdet til skjenkebevilling er selvsagt ikke noe problem for de mange serveringssteder som ikke serverer alkohol (konditorer, snackbarer med mer). Her kan rom med røyking tillatt opprettes etter de ovenfor gitte retningslinjer uten at man behøver å frykte et 'ris bak speilet'.

For øvrige serveringssteder er skjenkebevillingen i utgangspunktet ikke truet så lenge man ikke overtrer skjenkebestemmelsene i alkoholloven. Det er ingen direkte kobling mellom røykeloven og skjenkerettigheter. Blir det ansett at røykeloven er overtrådt, kan straffen i prinsippet kun være bøter, se ovenfor.

Det er heller ingenting i veien for å ha skjenkebevilling i et lokale hvor allmennheten ikke har adgang. Det finnes mange private foreninger og klubber i Norge med skjenkebevilling. Frimurerlosjen er et eksempel.

Men skjenkebevilling forutsetter at innehaver fører løpende kontroll med at det ikke finner sted overskjenking, skjenking til mindreårige mm. Dette må man ta i betraktning hvis man vil lage et eget rom hvor røyking er tillatt og hvor ansatte verken skal servere eller rydde. Det må jo observeres hva som foregår i et slikt rom.

Heller ikke dette skal være noe problem, av mange grunner:

  1. I og med at rom med røyking tillatt forutsetter selvbetjening i baren utenfor, har betjeningen løpende kontroll med de som kommer og henter seg drikke. For det tilfellet at de henter for andre, er det mange muligheter for kontroll:
  2. Hvis eier(e) selv driver stedet, kan han/hun eller de fritt bevege seg inn i rommet hvor det røykes.
  3. Rommet kan ha skillevegg delvis i glass, slik at det er fullt innsyn.
  4. Rommet kan ha dør av glass som gir innsyn.
  5. Rommet kan ha videokamera med tilhørende monitor i baren (som i forretninger med mer). Dette forutsetter tillatelse fra foreningsmedlemmene og/eller datatilsynet.
  6. Ansatte kan stikke hodet inn i rommet en gang i blant og sjekke at alt er vel. Rommet blir ikke et arbeidslokale av den grunn (se foran), og det er ingen helserisiko forbundet med så lite eksponering for røyk.
  7. Medlemsforeningen kan ha vedtekter som pålegger medlemmene å ta felles ansvar for å forhindre overskjenking og skjenking av mindreårige (se foran).
  8. Aldersgrense kan settes godt over 18 år.

For skjenketilsynsmyndigheten vil det ha betydning at forholdene virker overbevisende rolige og under kontroll ved inspeksjon. Serveringssteder som i utgangspunktet har et forholdsvis pyntelig klientell og en rolig atmosfære neppe støte på innvendinger. Andre må kanskje jobbe mer med den siden av saken.

Til slutt skal man være klar over at om man innretter seg på en eller flere av de ovennevnte måtene, og skjenketilsynsmyndigheten mot formodning likevel skulle ha innsigelser, vil man ikke miste skjenkebevillingen. Det å ha et separat rom med selvbetjening og røyking tillatt er jo ikke en overtredelse av alkoholloven, men til nød en løsning som myndighetene ikke synes gir god nok kontroll. Man vil derfor i verste fall få beskjed om å innrette seg annerledes hvis man ville beholde skjenkebevillingen. Man kan da sørge for bedre innsyn og kontroll på en eller annen måte. Får man ikke til det, kan man frafalle alkoholservering i rommet hvor røyking tillates (muligheten for røyk og kaffe vil også være viktig for svært mange). Eller man kan bestemme seg for å droppe hele 'røykerommet'. Poenget er at man ikke risikerer å miste skjenkebevillingen. Det har man full kontroll over.